Rodová kronika "Josef Braum (1905 - 1989)"
|
Josef Braum, Ing. (1905 - 1989) | |
Josef Braum, Ing. (1905 - 1989)![]() (dle křestního listu - Land: Nieder-Oesterreich, pol. Bezirk: Amstetten, Diözese: St. Pölten, Dekanat: Weidhofen an der Ybbs. - narozen 1. III. 1905, in Ybbsitz 91, jméno: Braum Josef jako manželský syn" otec Josef Braum, katolík, strojvůdce c.k. Ybbstalbahn, matka Milada Anna, katolička, manželská dcera Franze Chrdle z Ražic č.50 okr. Písek a Josefy roz. Praglové) - vydaném Pfaramt Ybbsitz 23. ledna 1929.)
![]() ![]() V roce 1907 se pak rodina přestěhovala do většího města Weidhofen an der Ybbs do velkého činžáku ve Wienerstrasse č. 39, bezprostředně před výtopnou, kde pak jeho otec Josef začal jezdit jako strojvedoucí na hlavní větvi Ybbstalbahn z Weidhofen an der Ybbs do Kienbrg-Gammingu. Zde malý Josef vychodil 4 třídy obecné školy a pokračoval ve studiu na místní reálce. Ve Weidhofen se rovněž dne 18. 12. 1910 sestra Miládka. ![]() Stal se technickým úředníkem na Československých státních drahách (ČSD). Působil postupně ve výtopnách parních lokomotiv v Chebu, Trutnově, Hradci Králové, Veselí nad Moravou, Ostravě, Českých Budějovicích, Plzni a Děčíně. Dne 29. srpna 1931 uzavřel sňatek s Andělou roz. Soukupovou a další osudy rodiny jsou proto podrobně popsány v jejím životopise - narození synů Ivana 15. dubna 1936 v Jičíně a Jana 6. února 1939 v Hradci Králové. |
Po únoru 1948 vzhledem ke svému postavení přednosty výtopny v Českých Budějovicích byl Josef Braum donucen vstoupit do Komunistické strany (KSČ), samozřejmě z existenčních důvodů jako živitel rodiny. Přesto mu tato strana dávala mnohokrát najevo, kdo v zemi skutečně vládne. Např. v r. 1951 nebyl syn Ivan přes výborný školní prospěch přijat na gymnázium, protože neměl tzv. "třídní původ" a musel nastoupit do učiliště a učit se zedníkem (po roce ho samo učiliště doporučilo na Stavební průmyslovou školu). Josef Braum měl časté spory se závodní organizací KSČ a často tvrdil, že za Němců se mu sloužilo lépe než za komunistů, protože kromě tlaku shora byl i silný tlak zdola. Tak byl v r. 1952 vyhozen z vedoucí funkce přednosty výtopny, aby uvolnil místo pro komunistu bez odpovídajícího vzdělání ale zato "dělnickému kádru". Po asi čtyřletém působení v Plzni nastoupil opět jako přednosta výtopny (tehdy funkce označené jako náčelník lokomotivního depa) v Děčíně. Zde však nastaly další, snad největší spory s komunisty, takže po dalších čtyřech letech v r. 1961 musel opět opustit vedoucí místo a pracovat dál jen jako revizor bezpečnosti dopravy na Správě dráhy v Ústí nad Labem. Po odchodu do důchodu od 1.1.1966 z KSČ vystoupil…. Vzhledem ke značnému počtu míst svého působení se celá rodina musela často stěhovat. Z posledního působiště v Děčíně při odchodu do důchodu se s manželkou přestěhovali do rodinného domku po rodičích do Jičína, kde strávili plných 12 let. Poslední stěhování pak zažili v r. 1978 do Včelné u Českých Budějovic, kde se nastěhovali do rodinného domu syna Jana. ![]() Zpět na úvodní stranu |